Wednesday, December 1, 2010

PLKN mengajar aku tentang PERSAHABATAN

(Untuk tatapan anda ,artikelku yang dikeluarkan di majalah REMAJA)


Firsty thx tuk Abg shahroll sbb invite sy dlm menulis blog nie,sy sgt2 teruja :)
sy xksah untuk mceritakan pengalaman sy spanjang sy di dlm kem dan mjadi seorg pelatih .
Bila dan cmne sy dpt taw sy terpilih myertai PLKN? semasa sy di akhir tingkatan 5 ,sy mgunakan internet untuk mengetahui sama ada sy terpilih atau tidak ,hati dan perasaan sy bcampur baur ,cm2 perasaan y hinggap di pikiran ,bila sy memasuk kan no IC sy .alangkah terkejutnya ,bdebar2 hati ,dan jantung semakin laju ,Nama
sy NUR AMIRAH BINTI MOHD ROSLAN terpilih myertai program latihan khidmat negara , kwn2 yang sm sekolah pd ms itu rmai y tidak terpilih
di sebabkan beberapa org sj terpilih maka kami di umumkan di perhimpunan .pd ms tu jgn ckp lah kn .malu & bangga kot .hehe :)

Dalam ms beberapa minggu surat dr pihak JLKN pun smp
ai ke rumah ,nm y tertera pd surat tu adalah nmku ,sape lg kn NUR AMIRAH :) lantas aku mbuka dan mgetahui di mana akan ku mjalani program khidmat tersebut :
NAMA : NUR AMIRAH BINTI MOHD ROSLAN
TARIKH : 18 MAC - 18 JUN 2007 (KUM
P2 SIRI 4)
TEMPAT LATIHAN : KEM SETIA IKHLAS, SEMENYIH SELANGOR
MASA : 9 Pagi
TEMPAT BERKUMPUL : PARK PUTRAJAYA

Di atas adalah maklumat yang di berikan di dlm surat tersebut ,
Lantas ku mberitahu ibubapaku ,
pada 18 Mac 2007 ,selepas pukul 8.00pg kami sekeluarga mu
lakan perjalanan untuk mghantar ku ke tmpt pgumpulan Pelatih2 PLKN ,tepat pd kul 9.oopg kami smpai dan kelihatan begitu ramai pelatih yang suda ada di sana ,keadaan yang kelam kabut disitu ,aku & bapaku pon bgegas ke kaunter untuk mgetahui bas mne yang bakal aku naiki, tdk ku sangka rmai juga kwn2 sekolah ku d situ ,smbil mlamb
ai2 tangan kepada ku ,tetapi apakan daya kami sume tidak dapat satu kem .

Selepas mengetahui di mana bas yang aku akan naiki ,aku pula bsalaman & bpelukan dengan ahli keluarga ,sebak hati ,tidak tahu kenapa ,aku menahan airmataku ,lalu terus ku melangkah msok ke dlm bus ,aku duduk bsndirian d sbbkan di bas tidak terlalu ramai pelatih , aku menjenguk ke luar tingkap bus ,dan memandang sekali lagi ahli keluarga ,sambil melambai tangan dan aku tidak dapat menahan airmata yang mengalir ,mungkin aku takot dan risau berjauhan dengan ahli keluarga .

Bas pon beredar dr pkarangan putrajaya ,selepas 45 minit ,tibalah aku di kem setia ikhlas yang bakal aku tempuhi selama 3 bulan ,huh .cantek permandangan di situ ,agak jakon aku memandangnya .hehe :) kami di minta berbaris di hadapan LOGISTIK ,aku agak blur ketika itu ,dan sbnarnye jurulatih ingin memberikan barang2 keperluan seperti baju PT,Celoreng ,kasut dan pelbagai lg ,dr situ aku dpt melihat dan bkenalkan dengan kwn2 baru .

Lepas itu ,kami di minta pula berbaris di Dewan Makan
(DM) untuk mgetahui aku d tempatkan di blok ape ,Nm ku tersenarai di kompeni DELTA ! nm glamour kumpulan kami DELTA DOMONASI knp nm itu?? Sbb DOMINASI itu adalah 1 nama yang melambangan kte bbilang kaum & bangsa :) bukan kah PLKN adalah 1MALAYSIA :)

Hari semakin hari ,kami KOMPENIDELTA ,semakin rapat ibarat 1 keluarga yang besar ,Almaklumlah 112 org sumenye :) Jurulatih yang kami sygi adalah RAHMAN RAFEEK ,Cikgi IZAD,Ckgu Ani ,cikgu2 yang len sperti Ckgu Bibah ,jue dan ramai lg lah xtkre ramai jurulatih & ckgu2 kelas sume ,tidak lupe juga kompeni2 yang len seperti CHARLIE,BRAVO & ALPHA ,kami juga rapat bersama mereka .

Hari bganti hari ,pelbagai ciptaan lagu yang kami reka ,mjadi titik permulaan kami semakin hampir ke tamat latihan ,bmacam2 lagu delta ,Tp yang palin
g tsentuh hati ,apabila wira mcipta lagu yang bertajuk DELTA ALWAYS DI HATI ,dan
lagu yang makin top buat ms itu seluruh kem myanyikan BULAN 8 DI SANDAKAN ,


korg play & dgr kalo ko rs rendu rinduan kt kem msg2 k ,
ape yang aku nk katakan disini .kte yang dpt mgikoti program latihan khidmat negara adalah org yang sangat2 beruntung sekali! bg aku xde di mana dan tak dpt di cari pengalaman sebegini .
di dlm PLKN juga lah .aku taw ape itu PERSAHABATAN yang setia & kukuh ! saling tlg mnolong ,peka ,prihatin terhadap org sekeliling ,rmai adk2 yang di luar sne yang btanyakan pgalaman aku sepanjang menjalani program ,aku cume ckp BEST ! BEST !BEST! dan berikan semangat kpd mereka yang mereka boleh juga !

p/s : aku lampirkan beberapa keping gambar untuk tontonan and
a sume yang merindui KEM masing2 dan zaman PLKN :) saksikanlah !

ini sajalah cerita untuk aku kongsikan kpd korg sume ,apa yang Penting suda 4 tahun aku menamatkan latihan .tetapi masih segar sume kenangan di dalam ingatku ,aku bharap korg pon sm ok ! Maap kalo cerita ini tidak memuaskan bg beberapa pihak :)
1 HASRAT 1 TEKAD 1 SEMANGAT

4 comments:

Shahrul Hairy Shaharuddin said...

Thanks for Miera that wrote in this blog.. She have good writing in blog. Keep it up ya! and for you guys out there, please if u want be writer, email me! thanks.. =)

yours
Admin 1 NS PLKN

mieraS said...

hehe .tq abg shahroll because invite me to write this blog .im so happy :)

Admin PLKN said...

Not biggy. I try to find another members who willing to be author.. huhu~ keep it up Miera! =) i know u can..

mieraS said...

thx admin PLKN ;P

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...